September 30, 2009

aku seorg pelajar..



sejak dari kecik aku d suruh belajar...wlupon x masok tadika...aku d ajar jugak abc dan kira2...lpastu di antar p bljr kat skola rendah..blajar3..main pun bnyk jugak..hehe...lulus upsr dgn sederhananya...ok la jugak...yg pntg ble trus blajar...ada potensi la katakan....

masuk tingkatan pulak...mak aku suruh lgi bljr..."mat,blajar ko ya nak bgus2...nti besar ble cari kerja bgus2..ble tolong mamak...mamak pun senang"...wah.masih ku ingt lgi kata2 mak aku...sayang kat mak aku...blajar3...trus belajar...wlupun bnyk dugaan...hiburan menjadi jadi lak...terdedah dgn bnyk anasir negatif...almaklumlah pengaruh kawan...men game la...SEGA la..lepak la...apapun ku gagahi juga...yah3..aku truskan blajar..wlupun agak susah sdikit brbndg skola rndah...dah mula berdikari dah...
akhirnya berjaya jugak pass spm dgn "bolehla" utk truskn ke prgkt strusnya...

next masok matrik lak..ni lgi payah..first tyme masuk asrama..duk sorg2...kna urus dri sndri...payah lak nak study klu gini...suma nak kena buat...tp x apa,sudah namanya resmi belajar..bnyk dugaan dan cabaran..ingt kat Tuhan..Tuhan kan tolong...dlm pda itu,culture shock lak..study kat matrik agak berbeza dri sekolah dulu2..subjek agak kencang...laju pulak tuh..terkejar kejar rsanya..apapun aku dah pass dah..setapak dah ke menara gading..alhamdulillah..

skarang aku kat universiti...Universiti Malaysia Pahang...berkat doa mak aku..dan sdikit usaha...sdg belajar semester 1 tahun 1..lagi bnyk dugaan..dah la merantau jauh dri kuarga...budaya kat sini pun lain..maklumlah,aku org sabah...tmpt ni bnyk org smnnjg...kna ckp smnnjg lak...berbuih bibir nak speaking smnnjg..hehe..pastu kna uruskn diri jgak...bahagikan masa...suma sebab nak belajar..harap2 aku dpt truskan dgn jayanya...

p/s : mak kita x antar kita belajar jauh2 utk bersedih,merungut,buat hal,buat maksiat,ataupun utk sia2...spatutnya kita bersikap positif,tenang,tabah,cekal dan gigih dlm mnjalani khidupan sbg sorg pelajar..mak kita suruh kita bljr sungguh2 utk mendekatkn dri pda Tuhan.dan mnjdi insan yg berguna pda msyarakat...dpt keja best2 lpas tu kira bonus la..rezeki...mudah2han kita berjaya la hendaknya..insyaallah..

4 input now:

puterajejawi said...

penuh kesedaran tentang peranan seorang anak dan pelajar di perantauan....

hafizhaseng said...

ye bah..stiap org harus sedar bila sdg belajar..hehe

edoraemon said...

ko berbuih bibir
aku sampai tegang bha lidah terap2 speaking2 semenanjung
last2 ndak tahan kekejangan lidah
aku ckp sabah
lama2 diorang terikut sudah. hahaha

hafizhaseng said...

ah iyaka faz...
bagus2...
aku d sini trep speaking la..
kejang gak lidah ku..
kin panas...
bah,mo ckp tawau la jugak aku...
hahahaha...