September 19, 2009

Isu aku yg pertama..


kerenah anak2 kecil msa kini..

satu hari aku pgi ke kedai foto..
sehari sblom raya..
saja nak singgah2,tgok aunty tokey kedai tu,lawa do..hehe
tp aku bukan nak ckp psal ni la..

tiba2 aku terdengar satu teriak..
dlm tu ada photoshoot rpanyer..
kdai ni x prola sbab x pndi cover2..apada..
triak dr sorg budak..
msa photoshoot lak tu..
prangai mcm2..
abah dan umi dia sebok nak tenangkan..
budak tu lak punya lah hampeh..
aku pon x puas ati d buatnya..
hehe..sabar2..masih blan posa..

yg tersiratnya ialah bgitu susahnya ibu bpa itu
mlayani karenah2 yg x disenangi
salah siapa..??
salah dididik ka..?
salah makanka..?
salah tauke tu ka..?
salah aku ka..?
salah korgka..?
ksalahan teknikal ka..??


apapun semua benda ada sebab dan akibat..
pandai2la ibu bpa mguruskan kebajikan anak2..

aku msih bujang lagi..
mudah2han nti anakku x sedegil itu..
kecik2 lg dah menyusahkan mak bapak..
besar2 nti..?mudah2han berubah na..
smuanya adalah kuasa Tuhan..
bak kta pepatah,bagaimana acuan begitulah kuihnya..
insyaallah..

2 input now:

roslihamid said...

itulah antara ujian hidup sebagai ibu dan bapa dalam mendidik dan membesarkan anak-anak. suatu perkara yang kita tidak nampak ialah wujudnya faktor keturunan dalam membentuk perlakuan seorang anak berbanding dengan pendidikan yang ia perolehi dari ibu dan bapa. kita boleh katakan ia sebagai dna yang mengalir dalam darah...bagaimana tok wan begitulah cucunya...walaupun jika diteliti kedua ibu dan bapa itu tidak sedikitpun mempunyai perangai sebegitu semasa mereka kecil..inilah ujian Allah terhadap ibu dab bapa. pernah dengar tak cerita tentang anak tuan imam masjid jadi mat rempit (samseng jalanan)...bukan imam tu yang ajar anak dia macam tu ..akan tetapi semuanya adalah ujian dari Allah buat menambah pahala imam itu dan kalau tidakpun mungkin sebagai kifarat terhadap dosa imam itu kepada Allah SWT....

hafizhaseng said...

1.wujudnya faktor keturunan dalam membentuk perlakuan seorang anak
2.inilah ujian Allah terhadap ibu dab bapa..
terima kasih abah..