August 8, 2010

honeymoon sekejap sebelum tibanya..


Kemaen semangat lagi adik nih! nak puasa jugak agaknya...

woha! tak lama lagi kita akan menyambut bulan ramadhan yang penuh barokah. sekejap saja masa berlalu dah masuk bulan puasa.. dan ianya semakin hampir.. dekat..

ok, masa ni aku tengah online di kelas, sekolah menengah padang besar, perlis.. di pagi ahad yang indah lagi permai.. bertemankan adik Afif yang tengah sempoi bermain dengan kucing.. sambil menunggu abah menghabiskan tusyen.. hujung minggu pon ada kelas.. ish ish ish..

ingatkan mau habiskan tutorial, tapi disebabkan notaku tertinggal di bilik.. akhirnya terpaksa menukar aktiviti ke sini dan mengonlinekan diri.. haha.. nasib baek ada wifi di sekolah ni.. kemaen canggih lagi sekolah zaman sekarang..


sudah dua hari meninggalkan UMP, dan sepatutnya balik malam ni namun sepertinya keadaan tidak mengizinkan.. badan masih tak fully sihat dari flu and cough, Allah masih ingin memberi kifarahNya rasanya.. in my mind also timbul satu penyesalan sebab tak selalu exercise atau work out sebelum nih.. huhuhu..


okey masa sudah time untuk aku pegi padang besar, menghabiskan menu utama honeymoon.. hoho..
sebelum tu ingin bermadah pujangga buat diri ini :


Pujilah hati dan hiburkanlah dengan kalam Ilahi
Bangkitkan semangatmu dengan mengenal diri
Didiklah hati dengan meyakini janji Rabbi
Agar dirimu yang suram itu kembali berseri..

dan beberapa hadis untuk renungan sebelum tibanya Ramadhan Al-Mubarak...

Abu Hurairah berkata : " Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya (Ramadhan) dengan penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. "

" Aku bertanya kepada Rasulullah SAW : Ya Rasulullah! Tunjukkan kepadaku satu amalan yang membolehkan aku memasuki syurga dengan cara itu. Lalu Rasulullah SAW bersabda : Kamu hendaklah berpuasa kerana sesungguhnya tidak ada satu cara pun yang mampu menandinginya. " Riwayat Ibn Hibban.

" Allah SWT berfirman : Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan makan dan minum serta syahwatnya keranaKu. Puasa (yang dia kerjakan adalah) keranaKu. Puasa adalah untukKu. Sedangkan, Aku memberi balasan setiap kebaikan itu dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ini kerana, ia (puasa) adalah untukKu dan (sudah tentu) Aku sendiri yang akan memberi balasannya. " Riwayat Imam Malik.


p/s : sahabatku egghead, rindu plak.. sadap.. haha.. khamis pagi kali aku sampai UMP..

6 input now:

Nur Yana said...

perlis..?? bhahahaha.. pdg besor plak tuh.. xaci2.. balik perlis xckp.. waa.. pdg besor 15minit je dr umah.. wawawa.. =( kjp perlis kjp sabah.. kjp ckp german kjp ckp arab.. peliknya.. (is wondering) ngeh3..

Egg Head said...

walaikumsalam,hehehehe.......tau rindu....jalan lagi....aq lagi rindu...bila mo pg solat jak mesti tgk bilik mu..... da balik ka belum....macam rasa sunyi jak nie...tiada tempat nak bergurau...

Wakaba Michiko said...

Hafiz, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan & Selamat Berpuasa~ ^_^

Afiz Totens said...

as : khuhuhu..hang jeles ka apa?khihihi..org asal sabah bha, cuti2 slalu mai perlih..ckp jerman smpena world cup dn german day hari tuh..ckp arab, bukankah itu bahasa yg amat afdal..btw, budi bahasa budaya kita..kehehehe..

egg : alala..zakwan kn ada..balik nnti, sahur dn buka sama2 pok..hehe..

Suhaila : Ya, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan & Selamat Berpuasa juga.. lama mghilang.. semoga baik2 saja..:)

Radhiah Mardhiah said...

balik perlis????naik bas skali ke ritu???
btw..selamat menyambut ramadhan al mubarak..

Afiz Totens said...

yup, balik perlis sat atas sbb kesihatan..tak sama bas, korg naek 8.45. cek naik pkui 9..lewat cikit..huhu
t/kasih radhi.. selamat menyambut ramadhan al-mubarak...moga lebih cemerlang dari sebelumnya..