July 20, 2012

permulaannya begitu, seterusnya bagaimana pula?

Bismillah.

teringat dulu2 masa mula2 buat blog, macam2 boleh post dalam sehari. sekarang kena tunggu beberapa bulan barulah terbit satu. huhu. sama juga dengan sesetengah perkara bila pertama kali, ke eksitedtannya berganda membuak2 dan maka selepas itu ia mula bergerak perlahan.

pertama kali study di tempat atau semester baru semangat dan usaha memang tinggi mau dapat 4 flat kalau boleh, tapi bila sudah berada di zon selesa keadaan pun twist sikit demi sikit. pertama kali work out merasakan body sudah  mengalahkan Sylvestre Stallone, dua tiga hari merasakan baring seperti kucing tembam lagi enak untuk dilakukan. tapi bila pertama kali makan di tempat sedap, memang tak jemu untuk bertandang lagi. kenapa begitu? haha. even bila iman kita tinggi kita suka untuk solat di awal waktu lebih2 lagi berjemaah di masjid atau surau berdekatan.

ataupun banyak faktor2 kecil lain yang membantutkan dan meleburkan semangat pertama kali itu. keadaan berubah setiap hari, usia makin meningkat dan apa yang kita lalui tiap hari berubah. adalah penting untuk kita menambahkan ilmu didada setiap hari. belajar saja tidak cukup, bila kita implement apa yang kita belajar itu yang menjadikan kita wise.

so sekarang just nak share apa yang kita kadang2 terlepas pandang iaitu passion, keinginan yang telus, kekuatan dan istiqamah unggul untuk lakukan seperti masa pertama kali itu. banyak distraction2 yang mengganngu yang padahal hanyalah benda remeh dan suka-suki kesedapan duniawi. gunakan masa yang Tuhan berikan dengan isi2 yang mantop gitu. lebih2 lagi bila bulan Ramadhan yang mendatang dalam masa beberapa jam lagi.


*dalam tu ada barang berharga miliknya sendiri. jangan salah sangka. :p

dikesempatan ini, saya ucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak kepada seluruh muslimin dan muslimat dan selamat berpuasa dengan penuh barokah dan keampunan.

1 input now:

Egg Head said...

btul la,yg pertama x sama dgn yg selepasnya...kenapa ya?but i sangat rindukan kamu sahabatku.....woha