October 26, 2009

Mereka d sana mengharap..

Cuba bayangkan saat ini kita sudah mati. Kita sudah berada di alam barzah. Malangnya sebagai manusia biasa pastinya kita kembali dgn membawa dosa dan pastinya kita diseksa dgn azab.

Dlm alam ini, ketika ikhtiar utk beramal dan bertaubat sudah tiada, tentunya kita harapkan penebusan diri. Tentunya kita menanti doa permintaan dari org yg masih hidup...Ya..kita menanti dari doa anak soleh memohonkan keampunan atas dosa dan kesalahan ibuayahnya...agar ibuayah dilepaskan dari seksa kubur.

Malang lagi bagi kita, tatkala malam Nisfu Syaaban atau Lailatu Qadar dimana Allah membukakan tawaran pelepasan dari api neraka buat hamba-hamba. Tetapi tiada orang yang memintakan pelepasan dari api neraka untuk kita. Tiada orang yg masih hidup yang berdoa untuk kita.

Mana doa anak-anakku? Anak-anakku, mintalah agar ibuayah kamu dibebaskan, diampunkan dosa-dosa dan dilepaskan dari azab ini. Anak-anakku, kasihanilah ibuayahmu ini! inilah rintihan kita di alam barzah kelak.

Ketika berada di alam barzah, tentu terasanya tingginya nilai 'saham anak' yg ditinggalkan. Tetapi bagaimana kalau kita hanya tinggalkan anak-anak yg bisu (tidak mahu menuturkan doa buat kita) dan anak yg kudung (tidak mahu menadah tangan untuk mendoakan kita).

astaghfirullah..

0 input now: